|
Post by montanadevil on Sept 23, 2007 10:31:51 GMT 2
Bygger en Montana 4 vxl med 75cc Metrakit/24mm Mikuni flatslide/expansionskammare etc, motorn går som satan men när jag bytt ut slirande lameller har jag fått problem med at få dragbulten att lira, nu undrar jag *hur* lös den ska vara när den är frisk ?
Min har ett spel på ca 4 mm in/ut i lagret, alltså innan den kopplar ur, och är helt lös åt alla håll innan låsbulten skruvats in utifrån i kåpan, ska det vara så eller är den körd ?
Får det inte att lira med aktiveringsaxeln... Kan inte fatta hur det skulle kunna vara annorlunda mer än att lagerkulorna kanske kan bytas... eller så fattas nåt.
|
|
|
Post by wiruzz on Sept 23, 2007 17:59:23 GMT 2
Borde gå finfint att justera på muttern på dragbulten. Den är ju till för det.
/m
|
|
|
Post by montanadevil on Sept 23, 2007 21:53:00 GMT 2
Borde gå finfint att justera på muttern på dragbulten. Den är ju till för det. /m Jo jag vet vad den gör, det jag undrar är om den ska vara helt lealös åt alla håll och ha ett glapp på 4 mm bakåt ? Det kanske är så den ska vara och sen sträckas när aktiveringsarmen lägger an ? Får inte eländet att koppla ur någe bra...
|
|
|
Post by wiruzz on Sept 24, 2007 21:16:16 GMT 2
Om jag fattar rätt så är det nog väl mycket glapp. Men jag ser inte hur det ska påverka funktionen som sådan. Du ska justera den så att när kopplingsarmen ligger an emot dragbulten så ska armen kunna dras ca 25 till 35 grader. Den rörelsen räcker med marginal för att koppla ur. Fungerar inte det så är det inte dragbulten som felar.
/m
|
|
|
Post by montanadevil on Sept 26, 2007 18:45:38 GMT 2
Om jag fattar rätt så är det nog väl mycket glapp. Men jag ser inte hur det ska påverka funktionen som sådan. Du ska justera den så att när kopplingsarmen ligger an emot dragbulten så ska armen kunna dras ca 25 till 35 grader. Den rörelsen räcker med marginal för att koppla ur. Fungerar inte det så är det inte dragbulten som felar. /m Jo den var tokkörd, jag bytte till en ny från Puchverkstan och nu funkar kopplingen som den ska !
|
|
|
Post by wiruzz on Sept 26, 2007 21:50:41 GMT 2
Kanonens!!
|
|