|
Post by puch92 on Nov 13, 2008 19:11:09 GMT 2
ska se om man kan få känna sig lite smart om man får fram bilden;D
|
|
|
Post by puch92 on Nov 13, 2008 19:12:19 GMT 2
Wohoo! de funkade;D
|
|
|
Post by wiruzz on Nov 13, 2008 20:52:07 GMT 2
Hehe!
Är ju en baggis!!
|
|
|
Post by puch92 on Nov 13, 2008 21:02:27 GMT 2
hehe, jodå! slutet känns nära *host* men fin ska den bli, även om det lär ta sin lilla tid. Tyvärr ej matching nr :,( Föresten, e de någon som vet ett ca pris för omkromning av dakota tank?
|
|
|
Post by caddylasse on Nov 13, 2008 22:24:53 GMT 2
Skall åka iväg med en tank till min favoritkromare så fort jag hinner, då kan jag meddela, men min tank ser ut att vara i bättre skick än din. Lasse
|
|
|
Post by puch92 on Nov 13, 2008 23:04:53 GMT 2
mjo, den e ju lite rostig.. men om man får bort sketen, med ett jäkligt fin sandpapper så ska de väl funka? Nästan helt buckelfri, en lite vassare på högersidan bara, ska se om man kan få ut den någolunda snyggt. men man skulle haft 67a eller 68a att "låna" lite delar av ;D
|
|
|
Post by caddylasse on Nov 14, 2008 10:41:32 GMT 2
Hej, tänk på att lämna in tanken på avkromning innan du börjar slipa, slipa inte på kromet, då går den inte att kroma om. Jag gör så här, först låter jag tanken ligga i citronsyravatten nån vecka, då får du bort all in och utvändig rost, Sen tar jag bort resterande färg med färgborttagningsmedel, Iväg till kromfirman som får avkroma, de brukar inte gilla rostiga saker då de inte vill ha skiten i sina bad, sen är det tid för slipning och riktning, Det går ju alltid att öppna tanken undertill för att komma åt att rikta, och sedan svetsa igen, men det vill ju till att kunna svetsa för att göra detta. Glöm inte att mäta och fota tanken innan för att se hur den är lackad. Mycket jobb för lite blänk, ibland kan det vara ide att leta efter en nostank, de jag sett till salu ( det är sällan) brukar gå på ca 4000 kr. Lycka till, Lasse
|
|
|
Post by wiruzz on Nov 14, 2008 16:15:23 GMT 2
|
|
|
Post by puch92 on Nov 15, 2008 17:09:13 GMT 2
hehe jo de skulle inte vatt fel, om de nu hade vatt den rätta modellen utan bulor till emblemen. Tack för tipsen Lasse! Men hur gör du där färgen ska sitta? har kollat på mina tankar och de är ju kromet lite "grumligt"
|
|
|
Post by puchmicke on Sept 21, 2009 16:18:30 GMT 2
Nå, hur mycket kostar både av och påkromning?
|
|
|
Post by puchvz50 on Sept 22, 2009 13:07:35 GMT 2
köpte en nostank för 2100 förra året på tradera, hade dock en lite bula ( stor som en halv lillfingernagel ) men på ett ställe där den knappt syns
|
|
|
Post by caddylasse on Sept 22, 2009 14:36:14 GMT 2
Ligger en tank nu på Tradera, Nos, tyvärr nya modellen. Ska bli roligt att se vad den går för, men jag är inte så sugen på att hänga med. Vad gäller min snart nykromade tank så har jag lämnat den till min favoritslipare för ca 6 månader sen, sist jag var där låg den fortfarande på hans hylla utan att nåt har blivit gjort. Så jag kan ännu inte svara på vad det kostar, men han har lovat att den skall bli klar i år. Lasse
|
|
|
Post by kg on Sept 22, 2009 17:35:54 GMT 2
puch92, hur går det, får vi se bilder på 66an snart? Mitt 66a objekt påminner lite om ditt faktiskt, ligger bild på min på moppesnack Dakota 6110681, jag har inte börjat ännu men har alla delar till den från en upprostad 67a. Blir inget i vinter heller, då ska jag fixa en Florida 67 åt tanten....
|
|
|
Post by puch92 on Sept 22, 2009 21:33:17 GMT 2
Jag kan väl inte direkt skryta om att de går undan! men de ska väl bli klar! nån gång.. Jag kämpar iallafall med att få tag på dom viktigaste delarna, och har nu fått tag på bla. framgaffel, bakskärm, fenders, hastighetsmätare med grå botten, sving med mera, framskärmen är superfin! om! det inte hade varit för att ngt spån inte hade borrat 2 hål i toppen av den, menmen får leva med det så länge. tanken är väl igentligen de största probemat, istället för min rostiga orginaltank så hittade jag en väldigt bucklig från en dakota 67, men den e fin i kromet, får se om man kanske öppnar upp den och försöker knacka ut den så mycket som möjligt. Styret verkar oxå vara en svår nöt men med hjälp av lite bilder kanske man kan tillverksa sitt eget. Men det där med pris på omkromning! jag snackade med en kille som hade kromat om sin tank på en 67a, 3500:- fick han ge, inkluderat ifyllning av bucklor. /Olle
|
|
|
Post by kg on Sept 23, 2009 11:46:54 GMT 2
Snyggt, det där blir nog bra när den blir klar, du har då kommit betydligt längre änn vad jag kommit på min, hur såg bakskärmen ut på dixieramen du köpte?, enda jag saknar till min 66a..../ Karl
|
|
|
Post by puch92 on Sept 23, 2009 18:03:50 GMT 2
hehe jodå! fick även tag i en 66a motor nu precis (den som låg på tradden) får hoppas att tiden räcker till bara! Den bakskärmen va kass!! va i stort sett bara fendersen som va något att ha. Men hittade en pajjad dakota 67a på en marknad vilken bakskärmen och innerskärmen var helt intakta på! så de slog jag bort från ramen, ska bara riktas upp lite, ska nog användas på min kompletta dixie när lusten faller på att fixa med den, bakskärmen på den va inte heller så rolig. Testa att tillverka en egen? /Olle
|
|
|
Post by kg on Sept 24, 2009 11:43:41 GMT 2
Ok, jodå har tillverkat en egen till min 68a, det går men det ska ju göras också, vore enklare om man hade en original, men jag är väll inställd på att göra en ny....jaså det var du som köpte motorn, blev ganska billig tyckte jag... har också en Dixie föresten, ligger bild på den på Dixie sidan där den norska Dixien ligger/kg
|
|
|
Post by puch92 on Sept 24, 2009 21:46:41 GMT 2
jodå, de tyckte jag också, men klagar inte! jaså är de något du ska renovera upp? såg hel rostfri ut, pakethållaren hade du oxå vilket saknas på min men orginalmotorn har du inte? jag har en 64a motor i delar liggandes.. /Olle
|
|
|
Post by kg on Sept 25, 2009 11:45:17 GMT 2
Jodå, jag har original motorn (MN) dock har den nypit/skurit ngn gång i tiden så vevaxeln är vind och krysskilspåret är trasigt, troligen därför mopeden är så pass skaplig bortsett lakeringen då, troligen har den blivit stående efter detta haveri, jag ska renovera motorn och lackera om mopeden om jag inte kan få fram originallacken dvs, Dock saknar jag kedjeskydd både övre och undre och är mkt intresserad av att köpa ett sådant om ngn skulle ha liggandes..../KG
|
|
|
Post by puchmicke on Sept 27, 2009 12:13:16 GMT 2
Skall där vara ett undre kedjeskydd?
|
|
|
Post by puch92 on Sept 27, 2009 14:12:56 GMT 2
På Dixie, ja! /Olle
|
|