|
Post by kg on Jan 26, 2009 21:00:26 GMT 2
Måste fråga en sak, dum fråga kanske, bytte framhjulslager på min Florida idag, allt gick jätte bra, har ju gjort detta förut på 2st Dakotor, det är ju precis lika på både Floridan och Dakotan vad jag förstått, jo iallafall när jag monterat dit hjulet på gaffeln så finns ett minimalt glapp i hjulet trotts nya lager och packboxar(köpta på Puchverkstan)trodde först det kom från gaffeln men den är det inte, nej det kommer från lagrena har jag konstaterat. Min fråga: Skall det vara ett litet spel på lagrena ?(kännbart)kan inte minnas att jag känt det på Dakotorna efter lagerbyte. Tacksamm för svar/ Karl
|
|
|
Post by wiruzz on Jan 26, 2009 22:25:32 GMT 2
Ska nog inte vara nåt glapp. Kan vara så att hjulaxeln är sliten. Kan ju vara både hålaxeln i hjulet eller själva axeln som går rakt igenom. Kolla även så du spänt åt lagren tillräckligt.
/m
|
|
|
Post by kg on Jan 26, 2009 23:10:05 GMT 2
Lagren är åtspända det vet jag dubbelkollade alla ringar och mellanbrickan är på plats, den genomgående axeln är alldeles ny, den är NOS inget nytillverkat så den utesluter jag, funderar på om ytterbanan på något av lagren ligger för löst i navet,har för mig att jag fått göra könslag där på något nav en gång itiden, bara det att jag tyckte dom sög fast när jag knackade i dem,annars kanske det kan vara innerbanan på lagret som inte sitter nog åt på inneraxeln, samma sak där tyckte dom också satt. Tråkigt att riva skiten igen, men det är nog enda att göra...
|
|
|
Post by mushen on Jan 27, 2009 13:30:18 GMT 2
Är det både nya lager samt axel så är det med all säkerhet navet som är slitet vid "lagerplattsen". Har själv varit med om detta. Glapp i ett nytt lager skall det defenitivt inte vara. Keep on puching.
|
|
|
Post by kg on Jan 27, 2009 18:50:09 GMT 2
Lurar på att det är så, visst skulle man väll kunna göra några könslag i navet på "lagerplatsen" eller är det bättre att limma tror ni?
|
|
|
Post by mushen on Jan 28, 2009 13:39:54 GMT 2
Jag skulle nog gjort båda delarna, limmat samt könslag. Allt beror nog på hur pass stort glappet är om du skall lyckas. Tror att det är viktigta att du först monterar "lagerröret" på lagret och sedan pressar fast det hela i navet. Lycka till och keep puching.
|
|
|
Post by kg on Jan 28, 2009 18:22:35 GMT 2
Tack mushen, ska se hur det ser ut när jag river sen, glappet är minimalt men det finns där...
|
|