|
Post by kg on Feb 25, 2009 21:29:30 GMT 2
Tänkte montera i nerfrästa 6203 lager i motorn istället för L17 lagren, någon som har testat detta? Killen jag köpte dessa med påstog att han hade dessa lager i sin motor och det funkade fint. Enligt honom skulle jag inte behöva shimsa in vevaxeln som man gör med L17 lagrena, möjligen bara sätta ett tunt shims på var sida innanför lagrena så dom inte tar i vevpartit. Vad tror ni, ska jag schimsa in vevaxeln eller räcker det med att göra som han sa?
|
|
|
Post by wiruzz on Feb 25, 2009 23:59:24 GMT 2
Har inte fattat varför man ska använda lager som är mycket sämre? L17 lagren är överlägset bäst när dom är rätt inshimsade. Resultatet blir en tystare motor som tål högre belastning och högre varvtal. Med dom nerfrästa lagren kan veven röra sig i sidled mer om lagren är nerfrästa för mycket. Kan nypa om dom är nerfrästa för lite.
/m
|
|
|
Post by mushen on Feb 26, 2009 12:45:03 GMT 2
Har själv alltid använt L17 lager vid renoveringar och har med andra ord ingen erfarenhet av 6203 lager monterade som ramlager. Man kan ju ställa sig frågan om varför Puch inte använde vanliga rull lager som är ett billigare alternativ. Jag hade helt klart shimsat lagren. Keep on puching/Mushen
|
|
|
Post by kg on Feb 26, 2009 17:34:08 GMT 2
Ok, fördelen också med L17 lagren är ju den att motorn går så fint att klyva, brukar vara ett jävla mixter innan man får isär tex en sån där motor som så många skryter om Zunda... någonting tror jag dom motorerna heter.....ingen motor som imponerar på mig iallafall.... :-) Jaha L17 lagren är bättre då, det visste jag inte, det är ju många som skryter om dessa 6203 lager i både Sachs och Puch motorer... Om jag måste schimsa så är det ju lika bra att sätta i L17 lager i motorn då. Ingen som har nåt bra att säga om 6203 lagren?
|
|
|
Post by wiruzz on Feb 26, 2009 20:17:22 GMT 2
Ska man säga nåt bra om 6203 lagren så är det väl att dom är billiga.
Nån förresten som testat L17 lagren som vräks ut billigt på Tradera? För den som är intresserad så är dom ryska. Kvaliteten kan jag inte uttala mig om. Storebror köpte ett par och på ena lagerbanan fanns det en rostfläck.
/m
|
|
|
Post by caddylasse on Feb 27, 2009 0:43:38 GMT 2
Jag monterar nog helst L17 lager, men det beror mest på att jag då vet vad jag gör.Kan däremot visa en länk på lagerbyten av annan modell. Byt ut nållagren i växellådan mot rullager. Fodrar svarv, men det ser ju inte ut som någon omöjlighet för att ev få en tystare växellåda. Vore kul att prova. hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-about176.html
|
|
|
Post by alex on May 18, 2009 16:58:36 GMT 2
Ska man säga nåt bra om 6203 lagren så är det väl att dom är billiga. Nån förresten som testat L17 lagren som vräks ut billigt på Tradera? För den som är intresserad så är dom ryska. Kvaliteten kan jag inte uttala mig om. Storebror köpte ett par och på ena lagerbanan fanns det en rostfläck. /m köpte såna och det verkar inte gå och få bort lagret från den minsta lagerbanan. nån som vet om man kan få bort lagret från den minsta lagarbanan?
|
|
|
Post by wiruzz on May 18, 2009 17:50:31 GMT 2
Om du menar L17 lagren på Tradera så är det bara att ta i utav bara h-vete. Det går, men jag fattar inte hur man ska kunna få ihop motorn med nålar och allt när man måste använda storsläggan för att få isär eller ihop lagren.
/m
|
|
|
Post by alex on May 18, 2009 18:25:31 GMT 2
okej, ja det var dom jag menade
|
|