|
Post by blöjknutten on Apr 29, 2009 22:52:59 GMT 2
Tjo. ska försäkra en dakota 72a. är det någon som har något bra tips på veteranförsäkringar?
|
|
|
Post by caddylasse on Apr 29, 2009 23:07:19 GMT 2
Billigaste jag har hittat är att gå med i SVBK. Svenska veteranbilklubben. Då får du en halvförsäkring för 295 kr. Utan krav att ha varit med i klubben 1 år innan. Helförsäkring kostar 405 kr. De har lite krav på utnyttjandet, Nöjen och rallyn fattar jag det som, alltså inte åka till jobbet moppar. Lite bökigt är det, för först skall moppen besiktas av dem. Fördelen är dock stor för såna som mig, som har 4-5 moppar som jag vil kunna använda samma sommar. Det är så billigt att jag kan ha alla försäkrade. Att gå med i www.svbk.se är inte heller så dyrt. Dessutom får du då 10 % på Swedool om du brukar handla där. Lasse Fast vill jag köra nån moppe som inte är försäkrad så gör jag det, det finns så många regler så alla orkar jag inte följa.
|
|
|
Post by wiruzz on Apr 30, 2009 15:37:51 GMT 2
Själv har jag en flytande försäkring. Försäkrad på vilken moppe jag än sätter mig på. Dessutom ingår garaget med reservdelar osv i försäkringen. 565 spänn om året bara.
Ett schysst tips och lite munläder fixade det. Har inte ens berättat för mina moppeåkande bröder hur jag ordnade det, hehe.
/m
|
|
|
Post by blöjknutten on May 1, 2009 23:04:28 GMT 2
det låter kanon wiruzz. täcknade en försäkring idag. fick betala 1600kr helår. får duga för tillfället nu när jag bara har 1 moppe igång. var ut på första raggar-rundan idag. kul som fan. har du/ni vart ut å åkt nåt på senare tiden?
|
|
|
Post by caddylasse on May 2, 2009 10:48:49 GMT 2
Skall krypa under caddyn idag, Dottern har önskemål om körning till bal den 3 juni, så den måste besiktas. För att inte missa det fina vädret så började jag med en lång runda med min MC50. Första ordentliga turen med den moppen. Konstaterade först och främst att den nog är trimmad, gick lite för bra helt enkelt. Jag har också lite svårt att förstå Wiruzz, jag tycker den är väldigt skön att köra. Van vid Dakota som jag är. Den enda moppen jag har som möjligen är skönare att köra är Alabaman. Tror jag börjar bli GUBBE. PS på tal om försäkringar, min MC50 gick lika bra utan.... Lasse
|
|
|
Post by caddylasse on May 2, 2009 17:45:45 GMT 2
Tog en tur till på Crossen, hem till en kompis en bit utanför stan. Han har rätt mycket kul i sina samlingar, bla en 67a Dakota. Orenoverad röd i fint skick. Men jag åkte dit därför att jag visste att han hade haft en 65 cross när han fyllde 14. Han berättade att han hade börjat samla på sig crossdelar för några år sen för att bygga en ny. Så han halade fram ett nytt avgassystem, 3 framgafflar, 2 ramar, 2 tankar, kedjeskydd, lampor, sadel osv. Allt till MC50. Kul att se att det fortfarande finns mycket i gömmorna. Jag tor han fick lust att sätta igång med att plocka ihop en egen. Själv fick jag en ordentlig tur på min, ca 2 mil. Men det känns bra att få testa lite innan den får åka med på en mopperunda. Lasse
|
|
|
Post by blöjknutten on May 3, 2009 21:09:25 GMT 2
kanoners kanoner. var ut på en 7milar-tur igår. men upptäkte att motorn läckte lite olja och att bakhjulslagren var slutkörda:( jävla skit tänkte jag, hade redan beställt lite delar från puchverkstan för någon dag sedan. behöver även byta lammeller medans man har motorn nere. ja man kan inte ha tur jämt. Jag är ute och jagar efter en dakota 67-69! någon som har en står?
|
|
|
Post by caddylasse on May 4, 2009 21:59:23 GMT 2
Hej, dök nyss upp en trevlig 68a på Blocket. 5000 kr , ser väl rätt ok ut, då den verkar komplett med störtbåge. Lasse
|
|
|
Post by johan on May 4, 2009 23:41:22 GMT 2
Den var inne på blocket i onsdags förra veckan , i 45 min. ungefär, jag ringde precis efter han som köpte den. Fast då startade den inte och priset var 1500 :- + att jag missade en hel fräch alabama i lördags kväll för 2500 :- som blev såld efter 10 min. Hade varit två fina fynd samma vecka de. // Johan
|
|
|
Post by blöjknutten on May 5, 2009 7:16:31 GMT 2
jag var ut och kikade på blocket på 68an. den såg vettig ut men det var åt helvete för långt och åka. 63mil enkel resa. typiskt. jag var och tittade på en 69 utanför monkarbo i uppland med det var verkligen ett vrak. han skulle ha 5000 för den. nästan allt var defekt. inge komp i motorn, den gick knappt igång man rullade igång den.
|
|