|
Post by blöjknutten on May 4, 2009 14:07:08 GMT 2
var kan man köpa valmoröd färg?
|
|
|
Post by marcuspuch on May 4, 2009 18:52:42 GMT 2
Ska du lacka om den helt eller bara bättra på lite? Jag tog med min verktygslucka som färgprov när jag skulle köpa en sprayburk som jag skulle ha och bättra på lite här och där och jag hittade en färg som var riktigt bra, det är bara jag själv som vet vart det är bättrat istortsett. // Marcuspuch.
|
|
|
Post by stenlyckan on Oct 26, 2009 12:59:06 GMT 2
Hejsan! Är det någon som vet vilket RAL nummer eller liknande som det skall vara till en röd Dakota från 1967. Plockade hem denna underbara maskin i ett hyfsat skick. Det hade stått på ett höloft i 30 år. Under allt "bös" så var den inte sönderrostad som jag befarade. Ny olja och kondensator så startade den upp på 5:e kicken. Nu återstår det roliga med renovering under vintern, jakten på lite delar har börjat och lite upputsning av befintliga. Hoppas att ni kan hjälpa mig med färgnummer/ JL
|
|
|
Post by puch92 on Oct 26, 2009 17:01:26 GMT 2
Vi vill gärna vi se lite bilder stenlyckan! /Olle
|
|
|
Post by caddylasse on Oct 26, 2009 17:12:54 GMT 2
Hej. jag har inte provat, men hört att Mekonomen har en färg som passar. Skall heta Mazda nu vintage red. Kolla gärna upp det... Lasse. Ps jag anar att det var du som mailade mig på min hemsida, så jag har redan sett bilder. Såg kul ut. För det var väl så att du sökte fendrar... Nån som kan hjälpa honom ??
|
|
|
Post by stenlyckan on Oct 27, 2009 9:00:30 GMT 2
Det stämmer att det var jag som mejlade om fendrar. Jag vill samla på mig alla saker som behövs innan jag skruvar ner och lackar om. Nu går han ju att köra med. Jag skall försöka att lägga upp någon bild på den nya juvelen. Skall även försöka att få med en bild på hur framdrevet såg u. man hade svetsat "fast" bakhjulet för att kedjan skulle vara riktigt i spänn. kuggarna var obefintliga. Tack för tipset med färgen, jag skall testa detta i helgen. / Jan
|
|
|
Post by stenlyckan on Oct 27, 2009 9:06:55 GMT 2
Då gör vi ett försök med bild.
|
|
|
Post by stenlyckan on Oct 27, 2009 9:11:44 GMT 2
Eftersom det gick med första bilden så lägger vi in en till.
|
|
|
Post by stenlyckan on Oct 27, 2009 9:23:12 GMT 2
Här kommer en bild på drevet. Skulle tro att det är original :-)
|
|
|
Post by puch92 on Oct 30, 2009 17:50:53 GMT 2
Mycket fin! Tror han som har slaktat ner en 66a på tradera kanske lägger ut fendrarna till försäljning, om dom nu satt på? men dom lär inte bli helt gratis. bakskärmen är såld iallafall. Lycka till med renoveringen! /Olle
|
|
|
Post by stenlyckan on Oct 30, 2009 20:16:39 GMT 2
Jag testade Mazda färgen men den var för ljus. Hittade en färg på hyllanhär hemma som jag hade använt till traktorn (Volvo) Den är köpt på AD center och utav märket Motip med nummret 41470. Den stämde mycket bättre med originalet. Tack Olle för dina uppmuntrande ord, jag får hålla utkik på tradera. Bakskärmen är som tur helt OK och behöver inte bytas / JL
|
|
|
Post by stenlyckan on Dec 12, 2009 12:53:56 GMT 2
Här kommer en uppdatering på hur Dakotan ser ut nu. Den rullande renoveringen skall fortsätta med fotbrygga, nya fälgar, kromning av tank, fendrar sedan kommer lack av hela mopeden. Någon tidsram är inte satt. jag har en Montana som man kan köra med också.
|
|