|
Post by stenlyckan on Nov 2, 2009 14:23:26 GMT 2
Hejsan! Som återfallsmopedist så är det en hel del mek kunskaper som man inte har utvecklat under åren. På min nyinköpta Dakota-67 skall jag riva ner framgaffeln för att byta kromrör och lacka benen mm. Finns det några allmänna knep och trix för att göra detta? Vilka reservdelar skall jag absolut byta ut när jag ändå plockar ner framgaffeln. Kan ni hjälpa mig? Tackar på förhand / JL
|
|
|
Post by caddylasse on Nov 2, 2009 23:24:26 GMT 2
Jag brukar resonera så här på framgafflar. Den ska vara tät, dvs inget oljeläck. Byt åtminstone oringen i botten, ev också filtremsan högre upp. Om den inte glappar så behöver inte undre och övre bussningarna bytas, annars kan det vara läge för ett byte. Jag brukar kolla så att inget är skadat eller repigt av de rörliga delarna, Slipar annars gärna bort repor. En koll att holmrören är raka är inte heller fel. Går att rikta med försiktigt våld. Ska du vara riktigt noga så finns det toleranser på hur långa fjädrarna skall vara, men det är lite överkurs. En bra gaffel rent funktionsmässigt skall vara rak, tät och inte glappa kännbart. Och naturligtvis fjädra utan att skava nånstans. Kan i värsta fall maila över bilder från reservdelshandbok, men då behöver jag några dar, då jag är ute och reser just nu. Lycka till. Lasse
|
|
|
Post by stenlyckan on Nov 3, 2009 8:57:44 GMT 2
Tack Lasse. Då börjar jag demonteringen nästa vecka. Går det åt fanders så hoppas jag att man vågar rådfråga er i detta forum. Jag återkommer med resultatet. / Jan
|
|
|
Post by stenlyckan on Nov 30, 2009 13:26:15 GMT 2
Nu har allting varit nerplockat och montering skall påbörjas. lite problem uppstod med att få upp "röret" så långt att för att fatt i gängorna med muttern. Vågar man bruka våld? eller finns det något enkelt sätt? Jag byttade gummipackning, filtring och filtremsa när jag ändå höll på. Har försökt hitta en ritning på hur allting skall sitta. Hittar ingen som stämmer exakt. på dessa ritningar så finns det med en extra fjäder som som skall ligga längst ner i röret. några sådana fanns inte på min. Någon som vet mer? / Jan
|
|
|
Post by kg on Dec 2, 2009 18:56:45 GMT 2
Den ritningen du har är troligen till den framgaffeln som kom på mitten av 68, före det var det en annan framgaffel mer lik Dixien och MC 50 invändigt, fjädern du tror du saknar skall inte vara där på dessa gafflar. /KG
|
|
|
Post by stenlyckan on Dec 3, 2009 9:18:06 GMT 2
Tack för informationen KG. Jag har letat i många timmar efter sprängskisser på nätet och svurit över den förra ägaren att man plockat bort fjädrarna. / Jan
|
|
|
Post by kg on Dec 3, 2009 14:48:31 GMT 2
Stenlyckan, Om du mailar din postadress till mig så kan jag skicka dig en kopia på min sprägskiss/ KG
|
|
|
Post by stenlyckan on Dec 12, 2009 9:55:26 GMT 2
Nu så är allting på plats, Det var faktiskt lättare än jag hade ställt in mig på att det skulle vara. Tack för tipsen det hjälpte. Nu kan det bli lussekörning imorgon / JL PS. God Jul Och Gott Nytt ÅR
|
|
|
Post by stenlyckan on Dec 12, 2009 12:46:00 GMT 2
Resultatet på framgaffeln blev så här / JL
|
|