|
Post by kg on Nov 15, 2009 22:53:29 GMT 2
Håller på att fixa till en Florida -67 till tanten, det blir bruksskick på den, har gått igenom framgaffeln nu, tänkte byta kromhylsor när jag ändå plockat ner allt, men jag får inte lös dom, har demonterat allt dom kan tänkas sitta i , jag har inte provat våld ännu..... tänkte fråga innan om någon vet hur man får lös dessa? Mvh
|
|
|
Post by caddylasse on Nov 16, 2009 23:22:02 GMT 2
Har inte tänkt mig att bli nån mekarguru på detta forum ( jag kan ju inte allt...) Men dessa kromhylsor sitter inte skruvade, utan det är en gummimuff som håller emot. Är gaffeln isärtagen så är det bara att ta i. Lasse / som håller på att renovera köket hemma, och inte har tid att meka alls. Men det är ju kul att jobba med lite trä också. Var dock ute och städade lite i garaget inatt, och blev ordentligt sugen på lite moppemek igen.
|
|
|
Post by kg on Nov 16, 2009 23:23:18 GMT 2
Pratade med Lennart på Puchverkstan, enligt honom går det inte ta lös kromhylsorna utan att skada dem, det var rörtång eller polygrip som gällde sen dit med nya, men jag skulle vilja få lös dom utan att förstöra dom om det går, någon som har nån lösning på detta ? någon på detta forum måste ju ha bytt kromhylsor på en Florida, för mig är det nytt eftersom jag mest håller på med Dakota... / KG
|
|
|
Post by kg on Nov 16, 2009 23:28:09 GMT 2
Där ser man, medan jag skrev hade Lasse svarat på denna fråga, Ok det ska gå att få lös dom med mycket armstyrka alltså? Tyvärr saknar jag nog detta i mitt garage, jag får försöka ta i lite mer helt enkelt, tack för svaret Lasse / KG
|
|
|
Post by glindq on Nov 17, 2009 18:37:03 GMT 2
Hej ! Prova att slå i lite såpavatten i den upponedvända kromhylsan. "Pilla" sedan lite försiktigt med exvis en lång mejsel, mellan hylsan och gummit. Se till att såpavattnet rinner ner emellan dessa, Sedan brukar det lätt att få loss hylsan. //Gunnar Lindqviat
|
|
|
Post by caddylasse on Nov 17, 2009 21:42:28 GMT 2
När det gäller Lennart på Puchverkstan, ( jag gillar honom ). Så får man ju tänka på att han alltid vill sälja nya grejor, då är det klart enklare med en polygrip naturligtvis. Men på de 2 Florida som jag har renoverat gaffeln på så gick det med lite jobb att få isär dem utan att skada kromet. Tyckte det där med såpvatten lät som en utmärkt ide. Lasse
|
|
|
Post by puchvz50 on Nov 18, 2009 18:41:33 GMT 2
prova 5-56 annars, det funkar på allt
|
|
|
Post by kg on Nov 20, 2009 19:52:09 GMT 2
Tack för det tipset Gunnar, ska prova sen har inte haft tid att skruva på ett tag nu. /KG
|
|
|
Post by johawk3 on Feb 17, 2012 21:06:31 GMT 2
Skitbra tråd. Precis det jag letat efter....kanon Renoverar en orange Florida -71 /johawk3
|
|
|
Post by ral5019 on Feb 17, 2012 23:14:43 GMT 2
Har kört med 5:56 och lite kraft i nyperna och lång mejsel när ja har hållit på med kromhylser å de har funkat precis som Gunnar sa. Håller på med en orange 71:a ja med
|
|