|
Post by caddylasse on May 23, 2010 21:00:15 GMT 2
Min 3 dakotorsrenovering går så sakta framåt, nu skall allt lackas. Började med guldmoppen. Denna 74 skall byggas med stuk av en 76a, dvs kantiga motorblocket och 76ans dämpare. Jag har inte orginalmotorn till denna så därför tänkte jag leka lite. Dvs hur skulle 76ans årsmodell se ut i guld. Har dessutom en fyrväxlad låda till denna, så jag tänkte bygga en hyfsat snabb motor och ha denna som en bra rallymoped. Nästa till lack är 66an.
|
|
|
Post by caddylasse on May 23, 2010 21:02:27 GMT 2
Använder mig av Puchverkstans färg, då jag fortfarande har kvar av den, sen förra moppen. Men det blir inte helt lika orginaldelarna. Jag har lite guldlackade nosdelar som jämförelse. Men det här har ju varit uppe till diskution förr. LAsse
|
|
|
Post by kg on May 23, 2010 21:19:09 GMT 2
Lasse, ser bra ut det där, ska bli kul å se bilder på 66an sen / KG
|
|
|
Post by johan on May 23, 2010 21:54:52 GMT 2
Ser kanon ut Lasse . ser också fram emot 66 an då jag behöver insperation till mina egna objekt ...... har fått ännu en grön på halsen ;-) / johan
|
|
|
Post by caddylasse on May 24, 2010 10:55:54 GMT 2
Jag lackade denna just för inspirationens skull. Jag vet sen flera bilrenoveringar att det finns en sak som gäller för att det skall bli nåt gjort. På med färgen så fort som möjligt, då är det mycket roligare att gå ut i garaget och få nåt gjort. Det går liksom att se vad det skall bli. Så jag skall omgående lacka både den gröna och röda. ( Omgående kan betyda rätt mycket... )
|
|
|
Post by puch92 on May 24, 2010 18:06:22 GMT 2
Ser kanon ut Lasse! Har gjort avgjutningen till en av mina fendrar nu. i flytspackel, blev väldigt bra! så när båda är avgjutna så åker svetsen fram igen! Sen blir de lackning! Är ruskigt sugen på att få den klar nu! Får annordna ett 66a rally när alla är klara med sina. Hur va mopperallyt Lasse? En till Johan!? Nu blir du svårslagen!
|
|
|
Post by caddylasse on May 24, 2010 21:50:14 GMT 2
Hej. roligt att gå ut i garaget nu. Svingen och stötdämparna åkte på plats. som ett tips kan jag säga, glöm inte att rostskydda en lackad ram. Jag brukar använda lättflytande rostskydd, sprutas med handspruta och lång slang. Finns på vilken bra mack som helst. Hann också med finslipet på 66an. Fick spackla på 2 ställen till, sen är den klar för grundfärgen. Spacklade på 67an också, men där är det en del kvar innan lack. Mopperallyt funakde helfint, vi var 27 moppar som drog runt. Kolla på min hemsida efter bilder, eller se recentionen på Tårtans hemsida/snackforum. Bilder finns också på Raketsports forum. Jag orkar inte lägga in nägra just nu, men det kanske kommer. Ps jag ställer upp på ett 66arally, nästa sommar.... Wiruzz bor väl lagom mitt emellan alla, så drar vi dit Classic motor på reportage..
|
|
|
Post by johan on May 25, 2010 0:08:24 GMT 2
66a rally hade varit coolt ......har sålt en blå -80a och en guld för att ja skulle kunna förnya fordonsparken med en till 66a + att jag får hem en annan blå på onsdag :-)
|
|
|
Post by wiruzz on May 25, 2010 19:57:34 GMT 2
Hmm! 66:a rally låter ju som nåt Fast min blir nog ful i den samlingen, hehe. Klart att vi åker en sväng om allt går att få ihop. /m
|
|
|
Post by caddylasse on May 28, 2010 22:53:10 GMT 2
Nu hänger det en grön en i lackrummet, svårt färg att fota märker jag, den är inte lika mörk i verkligheten. Men lackad är den nu.
|
|
|
Post by wiruzz on May 29, 2010 0:53:51 GMT 2
Fint
|
|
|
Post by puch92 on May 29, 2010 18:47:35 GMT 2
Hehe, kul att det går fort fram hos någon iallafall Färg från puchverkstan eller har du fixat fram den på egen hand?
|
|
|
Post by caddylasse on May 29, 2010 21:56:22 GMT 2
Nu är det högtid i garaget. Guldfärgen har Lennart tagit fram, det är sista slatten efter en tidigare renovering, jag är inte helt nöjd med den, det saknas lite orange i färgen. Den gröna har jag ordnat själv, med lite hjälp.
|
|
|
Post by puchmange on May 29, 2010 23:00:26 GMT 2
Tjena Lasse
Ser kanon ut.Har du lackat dackarna själv eller lämnar du bort det jobbet??
Mvh Mange
|
|
|
Post by caddylasse on May 30, 2010 13:41:02 GMT 2
Jag är en sån där tok som tror att man kan göra allt själv... Visserligen tar det längre tid, men det brukar bli nästan lika bra som proffsen. Fast ibland får man göra om. Den här gången fick jag lite rinn på klarlacken på ett ställe, men när det torkat 2 dagar så gick det att polera bort med 1200 papper. och sen på med mer klarlack. Men mitt mål är inte att bli snabbt färdig, jag har kul under tiden jag håller på. Är det nån som har noterat min miss på den gröna förresten. Mellan skruvarna för luftfiltret så har nån borrat ett hål. Förmodligen för nån dödarknapp eller liknande ?? Jag tänkte inte på det, så nu har jag ett hål för mycket. Men det syns ju inte när filtret kommer på så det får bli en gummitätning där.
|
|
|
Post by puchmicke on May 30, 2010 20:00:39 GMT 2
Lasse, jag ska lackera min 66a relativt snart. Kan du delge vad det är för färg som man skall köpa?
|
|
|
Post by wiruzz on May 31, 2010 19:33:43 GMT 2
Finns färg att köpa på Puchverkstan. Finns både två-komponent och på sprayburk.
/m
|
|
|
Post by puchmicke on Jun 1, 2010 20:26:20 GMT 2
*Om man inte vill köpa från Puchverkstan vill säga, för du hade ju lyckats fixa själv.
|
|
|
Post by caddylasse on Jun 1, 2010 22:56:10 GMT 2
Problemet är följande. Jag har fått tips på blandningen mot löfte att inte sprida receptet vidare, dessutom har jag ännu inte jämfört mot några gröna nosdelar, så jag vet inte hur bra färgen stämmer. Men tyvärr, jag har lovat så jag kan inte lämna ut receptet. Ta med några gröna delar till en bra billackare så kan de lysa färgen åt dig, och blanda sen.
|
|
|
Post by caddylasse on Jan 17, 2011 23:16:53 GMT 2
Tänkte bara visa att det händer lite, nu står guldmoppen på egna hjul.
|
|
|
Post by Putte on Jan 18, 2011 2:11:53 GMT 2
3 guldkalvar ojojoj Så underbart, din 76-stukade kommer att bli läcker, Tummarna upp lasse! Detta ger mig verkligen inspiration. Vill börja nu men min -74 står 110 mil från mig nu Dacken hemma i byn utanför umeå, jag sitter nere i gbg :/ Men i slutet på mars då jäklar får jag börja med den, tjohooo!!!!
|
|
|
Post by johan on Jan 18, 2011 13:32:49 GMT 2
Tjusigt Lasse det blir kanon , du är ju betydligt flitigare än en annan iaf . Vi ser framemot fortsättningen
|
|
|
Post by kg on Jan 20, 2011 11:54:44 GMT 2
Ska bli kul med ett hembesök i början på Februari Lasse, ser fram emot det mer än utbildningen :-) / Karl
|
|
|
Post by caddylasse on Jan 23, 2011 21:22:04 GMT 2
Ska bli kul att träffa dig KG. Finns mycket roligt att titta på. Har inte skruvat moppe på hela helgen, men nu sätter sig familjen framför tvn, så nu tänkte jag gå ut och plocka lite med Monzan, kopplingskåpan skall på bla.
|
|
|
Post by caddylasse on Jan 24, 2011 21:14:45 GMT 2
För er som är med på Raketsports forum. Gå in på rubrik Projekt och removeringar, där finns en omröstning på 2010 års bästa renovering. Jag ligger tvåa med en gulddakota. PÅ ETT CRESENTFORUM. In och rösta på mig, så Puch vinner över Cresent...
|
|
|
Post by Putte on Jan 25, 2011 17:19:44 GMT 2
Såg det Lasse, har redan röstat på dig.
"Puchen"
|
|