|
Post by Putte on Oct 23, 2010 15:02:23 GMT 2
Efter 3 Egenhändigt renoverade dakotor (som jag knappt har några bilder på, dumt nog) som avlöst varandra, varav den siste med otroligt fräscht krom gick 2004 för det facila priset 6000 kr (Omlackad ram originalblå och renoverad motor) Efter ett par års saknad tog jag i somras slag i saken och köpte en 1974:a HPD av min farbror. BMX-styre, hemmaknåpad sadel, bucklig tank, men fräsch i ramen, hyfsat intakt faktiskt, bara lite ytrost på några ställen. Motorn har suttit på en -72:as florida, jag vet fläktskyddet är fel, kommer att försöka jaga fräschare motorhalvor, drömmen vore att hitta matching number (9313029) Så som sig bör saknas även verktygsluckan, kedjeskydd samt några andra småsaker. Varvräknar/Hastighetsmätarpanel med mätare från Racingen införskaffat. Kommer att avvika en sak från original (Eller flera iofs) Guldlack a'la candy som "guldkalvarna" 72-75, 75:ans styre (har redan) och baklyse, 76:ans dämpare fräschas upp och används tills jag ramlar över ett par tidsrätta dämpare. Sadeln skall bytas ut mot rätt kvalisort. Mest önskvärt är att klä om och fräscha upp en originalstomme, ribbad sadel. Tank i bra skick letas ivrigt. I värsta fall får jag skicka en buckelfri originaltank med dåligt chrome på omkromning, är denna som styr när jag kan ge mig in på att lacka om, vill lacka allt vid samma tillfälle. Kommer även att skicka originalfälgarna och stötdämparhylsorna på omkromning efter erfodreligt sliparbete alt. om jag ramlar över fräscha hjul till rimligt pris.
|
|
|
Post by Putte on Oct 24, 2010 2:15:06 GMT 2
Bjuder på en C.ockpit-bild också Hur får man bort glasen för att fräscha till mätarpinnarna/nolla trippen? (Kommer självklart att byta gummiringarna och de yttre chrome-ringarna.)
|
|
|
Post by wiruzz on Oct 24, 2010 12:00:05 GMT 2
Bara att försiktigt bryta upp kanten på baksidan. Dom är ju falsade och enda sättet att få isär mätaren är att använda lite våld, tyvärr.
/m
|
|
|
Post by johan on Oct 24, 2010 14:40:11 GMT 2
Kanon objekt, skka bli kul att se det färdiga resultatet sen / johan
|
|
|
Post by puchvz50 on Oct 25, 2010 20:00:35 GMT 2
ser vackert ut
|
|
|
Post by Putte on Oct 30, 2010 1:08:30 GMT 2
Väl hemma i byn från studierna i göteborg kunde jag prova varvis på Dacken, men får den bara som mest upp till 7000 rpm efter byte av diodbrygga till likriktaren, känns som att motorn ska varva ihjäl sig innan detta varv, innan gick den knappt upp alls. Tror jag råkade bränna en diod (Lösa 1N4001-dioder) med lödpennan. Tomgång visar fel ocksåm endast 1000 rpm, torde vara c:a 2000...
Felökning fortsätter, bara jag hittar igen mätbengt (multimetern) evt inhandlar jag en färdig brygga som löds fast direkt, med näbbatång som värmeskydd på benen denna gången. Halvledare HATAR värme.
UPDATE: Visade sig att jag kopplat in mig på fel spole, av någon anledning har bromsljusspolen brun kabel medans den stora spolen har gul och grön (som jag kopplade in mig på från början). Nu visar varvis rätt ;D
|
|
|
Post by johan on Oct 31, 2010 13:26:55 GMT 2
Fanken, nu blev man sugen på en varvräknare med ;-)
|
|
|
Post by Putte on Oct 31, 2010 22:13:17 GMT 2
En sällsynt sak att fånga Hittar man så blir det dyrt.
|
|
|
Post by Putte on Nov 14, 2010 21:23:50 GMT 2
Ropat hem en "ny" typ-plåt samt ett komplett framnav för småpengar från tradera idag, more to come. Rätta dämparna samt plåtar till verkygsfack och en tank på/under bevakning. Tanken och plåtarna visar sig ikväll
|
|
|
Post by Putte on Nov 14, 2010 23:09:58 GMT 2
Detta blev en fin söndag. Ny begagnad typplåt 1461, Framnavet och en kalasfin tank. Missade täckplåtarna med en femkrona tyvärr, men shit happens.
På tur står ett par helöppna stötdämpare som ser fina ut, men dessa blir några dagar framöver.
|
|
|
Post by Putte on Nov 21, 2010 23:24:59 GMT 2
Missade dämparna, nån tjomme kom med ett idiotbud. Däremot har jag ropat hem ett par plåtar inkl luckan, tillhörande verktygsfacket.
Fick dessurom hem tanken höromdagen, den var riktigt fin men tyvärr har nån överanvänt tankmatta på den så den har satt sina spår i chromet. Jag ska jaga rätt på en tankmatta och montera, men då skall det skyddas med skyddstape mellan matta och chrome.
Har nu alla plåtdetaljer för att kunna börja med blästring, målning mm men det får jag ta framåt vår då det blivit lite varmare (dåligt isolerat garage)
Under vintern skall jag matchporta den 60CC jag köpte i somras för att få lite bättre fart i maskineriet. Som det är nu är den fegportad utan dess like (orörd)
|
|
|
Post by puchvz50 on Nov 23, 2010 23:33:56 GMT 2
skyddstejp? något spec eller? sliter nya tankmattor lika mycket som dom gammla på kromet? fick mig en tankeställare, man vill ju inte skada kromet:9
|
|
|
Post by Putte on Nov 25, 2010 20:31:25 GMT 2
Det finns en bred genomskinlig skyddstape, litet blåaktig man kan köpa men vet inte var. Tror det finns hos div bil/mc-tillbehörshandlare eller hos färgkrängaren.
Jag tänker då inte ta risken med ytterligare slitet krom. Det är inte mattan i sig som nöter utan det är snarare allt grus och damm som kommer mellan som nöter.
|
|
|
Post by Putte on Dec 6, 2010 22:46:59 GMT 2
Så ropade man hem ett par hyggligt fina helöppna stötdämpare från tradyra också. 360 bagare får väl anses vara rimligt.
Samtliga bussningar satt kvar och inga tecken på rost under kromet enligt bilderna (brukar synas ganska bra annars)
Huruvida dämpverkan är återstår att se. I värsta fall får man väl göra ett besök till momentum för nya kolvtätningar.
|
|
|
Post by Putte on Feb 11, 2011 2:15:46 GMT 2
Mjahapp, så fick man hem ett framnav komplett med fräsch mätardrivning från tradden, yeeey ;D
Har även beställt lysdioder och likriktardioder för att bygga bakgrundsbelysning i mätarhusen
|
|
|
Post by wiruzz on Feb 11, 2011 20:15:07 GMT 2
|
|
|
Post by Putte on Feb 12, 2011 3:31:17 GMT 2
Yup, najs som fan Kommer även att ge mig på att bygga ett motorstativ till motorn också så man kan pilla på med den på arbetsbänken utan att använda skruvstädet. Tanken är en fyrkantig ram i vilken det går att placera en rostfri balja, en pelare upp på ena kortkanten med ett vinkelstycke vari man sätter ett rör som låses med en M8 eller M10 för att kunna vrida motorn åt valfritt håll och låsa typ så
|
|
|
Post by Putte on Mar 5, 2011 22:55:31 GMT 2
En Bing15 på ingång för att mata 60:isen som sitter på.
|
|
|
Post by Putte on Jul 17, 2011 23:44:20 GMT 2
Har inte hänt så mkt, mer än att jag (äntligen) fått den att gå bra och bytt oljan i framgaffeln.
Har ropat in en 4-petad Mexicomotor från Ebay tyskland som ska bli en riktig busmotor under vintern. MK65:a, racekoppling, 4-petat, kokusantändning och lite annat smått o gott.
|
|
|
Post by Putte on Nov 27, 2011 12:01:56 GMT 2
Uploaded with ImageShack.usTror bilden säger det mesta En lördagskväll i garaget ger detta. Enda rosten är i bakskärmsskarv och innerskärm/kabelkanal
|
|
|
Post by johan on Nov 27, 2011 20:34:58 GMT 2
Lite tomglas då ;-)
|
|
|
Post by Putte on Nov 28, 2011 18:06:15 GMT 2
Haha yeap Fortsatte igår, slet loss innerskärm och ramslut, bruuuunt där under, blir att tectyla inne i ramen där kopplingswiren löper, resten blir blästrat och syragrundat. [/quote] Beställt ny innerskärm och nytt ramslut då det befintliga var utom räddning.
|
|
|
Post by Putte on Jan 8, 2012 16:45:05 GMT 2
Fått hem: M50-motor med 4-petade lådan, MetraKit 65, Kokusantändning, Innerskärm och skärmslut, Rätt bakljus m tillhörande fäste för årsmodellen (Bigger), väntar på färg från Puch-wieser.at Kulör hemlig, ej Coloradogul.
|
|
|
Post by puch92 on Jan 8, 2012 23:51:17 GMT 2
Detta låter väldigt spännande!
|
|
|
Post by Putte on Jan 10, 2012 21:45:44 GMT 2
Ooooh ja, det är det också Gissa färgen och vinn en svartvit färg-tv med trasigt bildrör Uploaded with ImageShack.us
|
|
|
Post by puch92 on Jan 12, 2012 23:44:31 GMT 2
Lägger min gissning på guld, ser ut som något guldaktigt på sidan? Avstår dock gärna TV-en
|
|
|
Post by Putte on Jan 13, 2012 21:25:10 GMT 2
Bara en reflektion från kartongen, Puch Wiesers färgburkar har färgprov på locket.
|
|
|
Post by DK3000 on Jan 13, 2012 22:26:05 GMT 2
Hur mycket kostar frakten från dom?
|
|
|
Post by Putte on Jan 13, 2012 23:09:31 GMT 2
18 euro, klart värt det
|
|
|
Post by Putte on Mar 31, 2013 17:33:59 GMT 2
Så har det hänt lite grejer igen. Ramlat in Metrakit50, mikuni vm20 och kokusan evo på operationsbordet, framgaffel omtätad och motor är inschimsad och iordninggjord av Umeås puchfantast nr.1 Kenneth Mänty. Kommer att snida ihop ett insug av div. rördelar Nytt ramslut och ny innerskärm på plats! Nu är det bara resten kvar ;D Färgen blir Blå, aningens mörkare än original, den färg jag köpt från puch wieser var Florida/Jet-gul, men den får hamna på ngt annat objekt. Uploaded with ImageSmash.us
|
|