|
Post by caddylasse on Nov 21, 2010 15:52:19 GMT 2
Letade efter en hel helljusindikator bland skrotet på hyllorna, till mitt Dakota76 projekt. Jag har rätt många framlyktor till dakota av både gammal och ny modell, så jag tänkte att jag skulle hitta en begagnad, istället för att ta en NOS. Det gjorde jag också, men då såg jag också att jag hade 2 av de nya lyktorna, dvs de utan mätare i huset som var utan hål för helljusindikator. Frågan blir alltså, nya lykthuset kom ju 1973, men när kom helljusindikatorn ? DVs den blå lampan högst upp. ? 1976 fanns den det vet jag, men fanns det nåt år utan ? Det är kul med detaljer tycker Lasse
|
|
|
Post by puch92 on Nov 21, 2010 18:12:33 GMT 2
Rolig iaktagelse! Kollade på ett lykthus som jag har hemma som jag vet är från 74. Och där fanns hålet. Kollade sedan på lite bilder på 73or, och vad jag kunde se så fanns det på dom också. Dock vet man ju inte om lyktorna kan vara utbytta? Eller var det kanske bara var dom tidigaste 73orna som inte hade? Har själv ingen Texas så vet inte hur det ser ut på dom, men eftersom det är en "budget Dakota" så kanske dom saknade? På min Racing 74 finns det. Är dock helt hundra på att det är org. lyktan. /Olle
|
|
|
Post by puch92 on Nov 21, 2010 18:13:43 GMT 2
Är dock *inte* helt hundra på att det är org. lyktan.
|
|
|
Post by Putte on Nov 21, 2010 18:17:37 GMT 2
Saknar den blå lilla lampan på min -74 men sen är det ju en HPD också.
Vill minnas att jag saknade den på min f.d 73:a med ramnummer 9268500 och mig veterligen så var inte mkt utbytt på den rackaren eftersom allt var fräscht på'n, förutom nån lila kletfärg som den var målad med.
|
|
|
Post by caddylasse on Nov 21, 2010 20:30:15 GMT 2
Har forskat lite mer. Texas 73 hade enligt Puchjournalen den gamla lyktan med Hmätare i. Dakota 73 hade enligt samma Puchjournal den blå linsen. Min orginal74 Dakota har den definitivt. Kollade upp de två lyktorna jag hade utan, och kunde konstatera att de kommer från ett lass Puchdelar jag köpte i Dalsland, minns att de var en del Norgegrejor i det lasset. Båda lyktorna är svarta och jag kan inte hitta nån annan färg, så det ser orginal ut. I övrigt helt lika Dakotans lykthus. Min gissning är så här: de kommer från Norge, där måste de haft nån modell som var utan den blå linsen. Dakota i Sverige har hela tiden haft linsen från 1973.
|
|