|
Post by Putte on Feb 27, 2011 19:16:46 GMT 2
Har suttit och tänkt för mycket igen...
Ska ju strippa ner och lacka dakotan min. Tidigare har jag tänkt "solklart att den ska bli guld" men nu har jag kommit till ett vägskäl. Blått eller Guld.
Den blåa färgen är ju ett signum för Dakotan, men guld är ju lite "exklusivare" skara.
Finns grejer som talar för och emot på båda färgerna.
Vad anser ni i panelen, vad hade ni gjort?
|
|
|
Post by wiruzz on Feb 27, 2011 20:14:27 GMT 2
GULD
|
|
|
Post by Putte on Feb 28, 2011 1:50:24 GMT 2
Om det blir guld, så ska jag hålla mig så nära originalnyans som möjligt fast med mer metallic-effekt i färgen så att den inte blir så livlös.
|
|
|
Post by mallgroda on Feb 28, 2011 11:23:35 GMT 2
Blå. Då det är som du säger Dakotans kännetecken. Å andra sidan finns det många och en guld sticker ut i mängden. Svårt val. Men partisk som ägare till en blå Dakota så blir det blå jag skulle valt
|
|
|
Post by Putte on Mar 3, 2011 0:47:44 GMT 2
Jo visst råkar man vara litet partisk själv också. Guldkalvarna blir gärna lite tråkiga då färgen mattas och bleks med åren, känns som att den blåa bara mognar sig Å andra sidan. Känns det som att man ska gå på vad man tänkt sig från början, men ibland kommer man till insikt... Gör det enkelt för mig... Kör med den i sommar som den är nu i skick, så får jag "stöta och blöta". Det är ju trots allt lite jobb med att göra ett extra lackarbete. Men o andra sidan vill jag ju ha en fräsch moppe att köra med i sommar Inte lätt detta
|
|
|
Post by ral5019 on Mar 3, 2011 20:45:18 GMT 2
Tjenare Guld i all ära, men en Dakota är blå. Tror den blir snygg när den blir klar vilken färg den än får. Alltjobb före lack tar ju massa tid, så du har ju lite tid att fundera
|
|
|
Post by Putte on Mar 5, 2011 4:05:07 GMT 2
Sant ral5019
Det mest tidsödande på min är eg att blästra allt fär att få bort rost, lägga syragrund och slipgrund samt en klossning med ett fint sandpapper innan jag kan lägga färg.
|
|
|
Post by ral5019 on Mar 5, 2011 8:59:53 GMT 2
Är fint me blästrad yta så färgen sitter.Ja kör med epoxygrund på blästrad yta. Nackdelen är ca 24timmars torktid innan slippappret får börja jobba lite. Frågan sen är om de ska bli en skaplig bruksmoppe eller nått lite snyggare. Då kan de ju ta lite tid om man ska va lite petig. Alla småsaker tar ju en jävla massa tid.Allt beror var man sätter ribban. De är ju lite upp till var å en. Mvh RAL5019/stygge
|
|
|
Post by Putte on Mar 5, 2011 12:26:54 GMT 2
Tror jag har löst problemet med beslutsångesten nu. Evt vet jag av en guldkalv som en kompis äldre bror äger, som aldrig får sin tumme ur röven för att fixa till den. Men det ser vi vad som händer om ett par veckor eller så. Kommer nog att se till så hjullager och däck är ok till sommarens säsong på min blåa. Om jag väl bärgar hem guldkalven drar jag igång med den under sommarens gång. Skulle tro att jag sätter ribban ganska högt, nästan tip-top, då jag fullkomligen hatar risiga fordon. Kommer inför varje sommarsäsong se till att putsen är i topp, blir det skitigt, bara att tvätta av
|
|
|
Post by Putte on Mar 6, 2011 2:10:17 GMT 2
Ojoj, nu känner jag redan att detta kommer att "spåra ur" Har tänkt ut min uppradning av Dakotor... en röd fender (om man ramlar över en grön 66:a är en annan fråga), sen fenderlösa i de färger som fanns på marknaden dvs blå, guld och svart. Men då blir det istället svårigheter "hmm vilken kör jag med idag dårå?" Kanske lite sent påkommet men dom blir då inte direkt billigare Har ju redan en blå, en guld har jag möjlighet att kunna "rodda hem", grannen har en röd fender sen 15-20 år tebax, som han håller i med klor och näbbar (halvt söndertrimmad med luftkyld fetingcylinder och mikunigasare) Nåja.... Industrilandsbekymmer
|
|
|
Post by wiruzz on Mar 6, 2011 2:20:37 GMT 2
Svart Dakota? Har jag aldrig sett.
|
|
|
Post by Putte on Mar 6, 2011 2:42:23 GMT 2
Yup, en fasters sambo äger en svart. Inte världens bästa skick..., evt kan den vara omlackad, men jag ska granska den i sömmarna framåt vår.
Får lov att återkomma i det ärendet.
|
|