|
Post by caddylasse on Aug 14, 2011 11:47:28 GMT 2
Har provat nu på ett antal motorer av årsmodell 73-79 och hittat mitt ideala mått på förtändning. 1,8 mm Före kolvvändning. Men har också kollat ett antal Datablad från 1965 till 1982. Där finns 3 olika uppgifter om måttet. 1,6-2 mm, 2 mm, och 2-2,4 mm. Läser man sen Jim Lundbergs bok " Stora tvåtaktsboken" så skriver han 2,5 mm +- 2 mm, Vilket inte funkar alls för mig, så han måste ha fel uppgift. Nån som kan reda ut detta ? Olika mått för olika motorer ? Vad sa Puch ?
I Puch verkstadshandbok, Den som bla Puchverkstan säljer en kopia på så är dessutom Abrissvärdet på sidan B3 angett till 17 mm. Men det skall vara 7-11 mm, så även Puch kan ha fel...
|
|
|
Post by Putte on Aug 15, 2011 20:02:47 GMT 2
Det kan skilja i ideal förtändning mellan olika motorer och även olika trimmningsgrader, vissa trivs med max förställning, vissa tycker om mindre förtändnning... är nog skicket på grejerna som spelar in till stor del. Sen är det variationer/toleranser i tillverkningen också antar jag...
|
|
|
Post by atomheart on Aug 13, 2012 1:17:21 GMT 2
Har kollat mina N50 datablad.
I slutet av 70-talet var det 2.0mm. I början av 80-talet ändrades detta till 1.8mm, detta var samtidigt med att den nya tvåtaktsoljan med 2% rekommendation kom.
I Danmark där dom hade exakt samma motorer rekommenderades 2.3mm +-0.2
Dessa värden håller sälkert inte längre eftersom bensinen har ändrats sedan dess. Detta har betydelse. Man får prova sig fram.
|
|