|
Post by alex on May 21, 2012 18:24:45 GMT 2
tjenare
har en monzamotor som skulle suttit på en dakota med dåliga vevlager raslar i motorn och exta mycket när man drar i koplingen, tänkte först byta ramlagrena på den men får inte bort växelspaken som rostat fast.
så nu tänkte jag slå två flugor i en smäll ta orginalblocket till dacken och peta i 4 vxl lådan dvs såga av växelaxen på monzamotorn.
fungerar det och köra en vanlig vägelaxel till den lådan?
och är det något annat man behöver tänka på när man flyttar över lådan?
dakotan är en 80el 81 a så det är ju den nyare trans kåpan
har haft isär puchmotorer förr men ej bytt vxl lådor
|
|
|
Post by caddylasse on May 21, 2012 20:21:10 GMT 2
Använd avdragare så får du garanterat bort växelspaken. Finns för under hundralappen på jula och liknande. Lasse
|
|
|
Post by Viloläge on May 21, 2012 20:50:20 GMT 2
Det fungerar att montera Dakotans växelspak-axel och spak i Monza-motorn. Det finns bra små avdragare för torkararmar. Om du sätter avdragaren i spänn och sedan slår på spaken med hammare borde det ge sig ? Här är en nyare 4-växlad import-motor ombyggd med en Dakota spak-axel som sitter på min Florida nu och det funkar bra. På den motorn fick jag även borra/gänga 4 hål för fläktkylningen och polera den svarta transkåpan blank eftersom den inte går att byta mot Dakotans p.g.a större styrningar i blocket.
|
|
|
Post by alex on May 22, 2012 18:52:59 GMT 2
okej, tack för tipset ska prova avdragare hadde en här hemma
|
|
|
Post by mallgroda on May 23, 2012 10:24:50 GMT 2
En sak som kan skilja mellan olika växellådor är längden på axeln till växlingsklockan (axeltappen mot tändningssida) kort eller lång axeltapp ! Man kan tyvärr inte utifrån motorn se om det är kort eller lång axeltapp utan motorn måste isär. Det är ej heller årsmodellsrelaterat utan det sitter blandat svensksåld motor eller är en importerad motor. Sökte i min dator efter en skiss som jag hittat på nätet vid något tillfälle men den fanns inte kvar i digital form , skall kika hemma om jag inte har den i pappers kopia i meklokalen hemma
|
|
|
Post by alex on May 29, 2012 18:21:59 GMT 2
okej om jag flyttar över lådan till dakotablock så blir det den växelaxlen som sitter på det blocket nu
|
|
|
Post by mallgroda on May 31, 2012 9:33:46 GMT 2
Tillslut kom jag på var jag hade hittat uppgifterna på axeln till växelvalsen. Det var på gamla hederliga (idag rätt avsomnade) www3.shellkonto.se/speed/phpBB2/viewtopic.php?t=4992 tyvärr så har bilden som fanns där försvunit som jag nämnde i tidigare inlägg. Men längderna står ju där 101mm resp. 124mm. Har letat hemma efter papperskopian men tyvärr hittar jag den inte. Med lite tålamod och pill så är växelvalsen isärtagbar så att byta axel borde inte vara en omöjlighet om det skulle vara fel axellängd By mallgroda at 2012-04-27
|
|
|
Post by ral5019 on Jun 2, 2012 10:59:13 GMT 2
|
|
|
Post by alex on Jun 8, 2012 17:38:07 GMT 2
gick mycket lätt och dra av växelspaken med avdragare, tack för tipset:)
någon som har en mellanskiva ligganders? satt bara 2 st på denna motorn, ska vara 12 taggar på den, har mängder med 6 taggare men det hjälper ju inte. så har du en som du vill sälja så hör av dig
|
|