|
Post by atomheart on Aug 6, 2012 5:25:17 GMT 2
Köpte min Montana för 13 år sedan. Körde hem den, 5-10mil, och den gick helt perfekt. Maskinen är helt original och lågmilare. Sedan dess har den stått som prydnad inomhus.
Nu har jag fixat till den och tagit ut den i trafik. Blev förvånad för nu ville den bara gå på halvgas. Kollade förgasaren och allt, och det var helt och rent. Kollade stiftet och såg att den gick extremt magert. Munstycket var original 68. Ofta fyrtaktade Montanorna med dessa och då rekommenderades i Sverige 66.
Idag 2012 så var jag tvungen att gå upp till munstycke 72 och nålen på fjärde och högsta spåret (original är andra), den fetaste originalkonfigurationen som jag har i mina reservdelslådor. Den går nästan ok nu, men fyrtaktar fortfarande inte ens i nedförsbacke, det skulle behövas 74 munstycke känns det som.
Fråga till er: har ni märkt samma fenomen på era Puchar? Beror detta på den nya bensinen? Eller är det något annat jag har förbisett? Undrar om det är samma bensin här i USA som i Sverige, kan det vara det som skiljer? Det är även högre luftfuktighet här.
Ja, jag vet att de flesta av er kör med ställbart, eller rent av trimmat, och oftast ej Montana, så ni märker inte detta. Men någon kanske har haft detta halvgasproblem på N-modellerna?
--------------------------------------------------
Tillagt: Jag kör med usa 91 vilket borde motsvara svenskt 98 (uppgifterna går isär om man googlar). Vet ej hur mycket etanol den innehåller, skall kolla upp detta....
|
|
|
Post by Viloläge on Aug 13, 2012 18:50:41 GMT 2
Jag har testat några olika förgasare 12-17mm med fasta munstycken till Nevadan och för mig spelar luftburken och strypningen mycket stor roll. Min går bäst med förgasare 1/12/296 med ett munstycke som är märkt 60 (satt i vid köpet) och nålen i 2:a spåret uppifrån med strypningen kvar i slangen i luftburken. Pluggen är borrad till 9mm och kolven är kortare än original samt toppen något planad och 28mm "vanliga" ljuddämparen. Dreven är original. Gör med detta ganska exakt 45km/h på 4:an och svarar fint på gasen med bra bottendrag utan att vara särskilt väderkänslig. Utan strypningen i luftburken får jag öka till 70 med samma toppfart och mycket sämre bottendrag då den mööar innan den får fart. En sida med lite förgasartips : www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm
|
|