|
Post by atomheart on Sept 30, 2012 2:49:54 GMT 2
Skulle vara kul med lite bilder på maskiner som ni kör just nu. Det är lite tyst här ibland. Själv kör jag Monza Juvel. Fick äntligen tag på ett äkta komplett Sebring system efter flera års jakt. Fick hosta upp 140 Euro plus frakt från ebay.at, men det var det väl värt, auktionen skulle vinnas till varje pris. Sällan som dessa auktioner har Worldwide och PayPal. Endast minimala bulor på den - bara att lacka om som vinterpyssel. Dessa avgassystem var original på Puch N50 i vissa länder fr.o.m. 1979, d.v.s andra året med den breda tanken. Snyggt eller ej? En smaksak. Behövde en trimmpipa för det är nästan omöjligt att få fart på dom med originalsystemet, och skall det köras trimmat så får det vara Puch original och med stil Det hjälpte 10km/h direkt. Nu gör den nästan 55 med en tung gubbe på, den är starkare, och den har finare gång på alla varvtal. Skulle faktiskt behöva dreva mer nu. Blev även förvånad över hur tyst den går, kort sagt ett välkonstruerat system. Config: 13/38, pluggen, Sebring pipa (25mm invändigt), original 12 bing med 62 munstycke.
|
|
|
Post by lasbas on Sept 30, 2012 3:14:21 GMT 2
Jag kör min underbara Puch Acrobat från 1982 Det är byggt enbart i Danmark på mindre än 500 exemplar 1980 till 1985 och det tog 3 år att få det godkänt Byggd på en cykel fabrik Esimex i Hanstholm --> MVH lasbas
|
|
|
Post by alex on Sept 30, 2012 9:41:00 GMT 2
kör denne svarte bruksdacken som går ganska bra med 60 cc cyllinder 15 förgasare samt 4 vxl motor har tuffat till den med båge och framlycktsgaller 4 växl är kanon gå jag kör mycket på minrde vägar med branta backar Attachments:
|
|
|
Post by atomheart on Oct 7, 2012 19:58:26 GMT 2
Jag kör min underbara Puch Acrobat från 1982 Det är byggt enbart i Danmark på mindre än 500 exemplar 1980 till 1985 och det tog 3 år att få det godkänt Byggd på en cykel fabrik Esimex i Hanstholm MVH lasbas Ja, Acrobaten är minst sagt ovanlig. Första gången jag såg en sådan trodde jag att det var ett hemmahopplock. Det coolaste men den är Monzatanken
|
|
|
Post by caddylasse on Oct 8, 2012 11:43:18 GMT 2
Räknade igår när jag var ute i garaget. I år har jag kört med 2 gulddakota, Crossen, Monza 4 speed, Searsen, Alabama och Monza 3C. Har försäkring för 10 moppar i taget, så jag brukar växla lite mellan olika år.
|
|
|
Post by johan on Oct 8, 2012 20:51:01 GMT 2
Lasse var har du kunnat teckna en sådan special försäkring
|
|
|
Post by caddylasse on Oct 9, 2012 18:30:54 GMT 2
Tecknad på Länsförsäkringar, kostar ca 1300 kr om året för 10 moppar, men jag får bara köra med 2 i taget. Via veterantraktorklubben i Norrtälje. Men kolla med länsförsäkringar lokalt, de brukar kunna ordna detta.
|
|
|
Post by johan on Oct 10, 2012 15:39:50 GMT 2
De ska jag kolla upp ,tack Lasse
|
|
|
Post by alex on Oct 10, 2012 19:12:28 GMT 2
lasse ang försäkringen är det bara trafik?
|
|
|
Post by caddylasse on Oct 10, 2012 22:49:15 GMT 2
Ja det är bara trafik, men vurpar jag så fixar jag moppen själv, och mina moppar står alltid inlåsta bakom seriösa låsbommar/galler och securitaslarm så stöldrisken är inte jättestor. Det är väl brandrisken som är värst i mitt fall. Men jag svetsar inte i samma lokal som mopparna är parkerade. Så mer än trafik tycker jag mig inte behöva.
|
|