|
Post by henkehatt on Apr 9, 2014 13:13:32 GMT 2
Har under vintern byggt en utbytes-motor till min dacke. Orsakerna är flera, men innefattar bl.a: 1: Inget slitage på "matching numbers"-motorn. 2: Lägre varv vid samma hastighet. (Mexico-låda) 3: Möjlighet för mer viktkompensering, då jag inte behöver ta hänsyn till cylinderfoten på detta block. Här är lådan i blocket. Vill du veta hur jag gjorde? PM:a! 3-skivig koppling för framtida viktkompensering. (44mm cyl) Matchportning till 41mm cylinder. Cyl: 41 mm (puchverkstan.se) Dur: 166/100/138 (avg/spol/ins) Komp: 8:1 Färdigt resultat! Monterade den i lördags och blev riktigt förvånad då den startade på andra kicken! Dock uppstår det jue oftast problem med ny motor/cylinder. Hade avgasläckage och lite slammer.. ..men bara när motorn 4-taktade.. Av med fläktkåpan och pipan.. ..men va f**n?!? -Toppen är lös!? Hur i..? ..nåja, dra fast ordentligt och fixa pipan. Nu funkar den kalas! Inkörning står nu på schemat. Den 3/5 är det nämligen slowrally och då ska den gå på riktigt!
|
|
|
Post by wiruzz on Apr 9, 2014 14:24:32 GMT 2
|
|
|
Post by henkehatt on Apr 28, 2014 13:09:09 GMT 2
Skruvade lite till igår.. Bing 17mm ubåt. Ny drevning: 13/36. (Med 12/30 blev steget mellan 3&4 för stort.) Ny krök o dämp: 28mm från Puchverkstan. (N-00259) Pakethållare på. Och som kronan på verket några schyssta navborstar.. Et voilá! Om jag räknar baklänges från GPS:en hamnar jag på maxvarvtal 7300 och cruise-varvtal på 6-6500. (73/60 km/h) Funkar för mig, speciellt som jag inte gjort något annat åt bromsarna än att byta till nya belägg.. Nu ska jag bara ta mig hem idag oxå så kan man nog kalla den för inkörd. ^^
|
|