|
Post by atomheart on Nov 15, 2014 8:17:03 GMT 2
|
|
|
Post by atomheart on Nov 15, 2014 8:21:19 GMT 2
Då inviger jag tråden med en fråga: När en N50 skall renoveras så får man ofta börja med att rikta tillbaka den böjda framgaffelspärren längst fram på ramen. Som synes på bilden så är den ganska mycket böjd, men ej skadad i övrigt. Givetvis tar jag först av lagerskålar etc. Men hur gör man? Att värma och böja försiktigt? Det känns intuitivt som att den kommer att gå av hur man än gör. Behöver jag anlita en svetsare som får bygga om den? Någon här som lyckats/misslyckats med detta?
|
|
wo
Litet Pucho
|
Post by wo on Dec 13, 2014 17:03:24 GMT 2
Jag brukar använda en skiftnyckel modell större för detta, om den lossnar blir det svetsjobb. Kontrollera därefter att den har rätt läge så den träffar klackarna på styrkronan.
|
|
|
Post by wiruzz on Dec 14, 2014 0:57:36 GMT 2
Håller med wo. De enklaste sättet:)
|
|
|
Post by atomheart on Jan 7, 2015 4:47:51 GMT 2
Jag brukar använda en skiftnyckel modell större för detta, om den lossnar blir det svetsjobb. Kontrollera därefter att den har rätt läge så den träffar klackarna på styrkronan. Jag försökte detta, men den gav inte med sig med mina krafter trots en 18 tums skiftnyckel, åren vid datorn har satt sina spår på kroppen. Risken är stor att jag slinter, det är inget vidare grepp. Jag kan även se en mindre spricka i svetsen. Nej, det får bli att lämna in till en bättre kunnig mekaniker i veckan.
|
|
|
Post by atomheart on Jan 7, 2015 5:13:05 GMT 2
Fick just hem en framgaffel från Tyskland till den.
Jag märkte när jag jagade gaffel till den att gaffeln faktiskt finns i två versioner, äldre med undre gaffelkrona 367... och nyare med gaffelkrona 359... Den äldre lär väl vara samma gaffelkrona som ?Dakota? och ha en 21mm bult i mitten. Alla tre bultar är 22mm på den nyare. Detta ändrades någon gång 1977. Samtidigt lyftes lykthållarnas öron upp 10mm men detta påverkar inget i övrigt.
Jag gissar att denna gaffel är från runt 1984 och den har suttit på en 25km/h mofa. Därför är den välbehållen.
Ett extremt intressant inlägg ( för den värste nörden möjligen )
|
|