|
Post by caddylasse on Nov 9, 2008 14:33:55 GMT 2
Håller på med en renovering av en tidig 66a. Den har varit rätt ombyggd genom åren, Men jag försöker återskapa orginal. Därav lite frågor, Handtag och vajrar, grå eller svarta ?? Jag har sett båda varianterna på 66or. Luftburk, gamla eller nya modellen ? dvs med eller utan streck, jag har båda men vilken skall på ?? Pakethållare ?? Tacksam för tips, även om det finns nåt mer att tänka på. Finns det nån som har en 66a som vill ha besök i garaget eller har bra bilder att maila mig ? Maila i så fall på lasse@marbodal.nu . Tack på förhand.
|
|
|
Post by wiruzz on Nov 9, 2008 15:26:00 GMT 2
Du får gärna komma och titta på min. Annars gäller:
Svarta vajjrar Gamla luftburken Pakethållare om du inte råkar ha en av dom första 200
/m
|
|
|
Post by caddylasse on Nov 9, 2008 16:03:50 GMT 2
Nummer 6110459 så om jag fattat rätt så är det en av de 200 första, syns också på ramen att hålen för pakethållaren är hemmaborrade. De sitter åtminstonde inte på samma ställe som ett par andra ramar jag mätt på, och hålen är dessutom större. Kör nog utan pakethållare bara för att det är kul. Hör av mig om jag kommer åt ditt håll, så får vi se om du har tid för visning. MVH Lasse
|
|
|
Post by caddylasse on Nov 9, 2008 19:44:57 GMT 2
Kom på en fråga till, Svingen, visst skall fästena för kjedjeskyddet ( de som är mot fälgen) gå ut från svingen vinkl 90 grader 2 gånger och sen återigen vara fäst i svingen. ( hängde ni med ?? ) . Inte som på de nyare svingarna då fästena bara sitter i svingen på ett ställe. Nån som vet vilka årsmodeller detta gäller ?? Samlar nämligen ihop delar till min 67a också. Det är lurigt att plocka ihop mopeder som har varit renoverade många gånger.
|
|
|
Post by wiruzz on Nov 9, 2008 20:54:32 GMT 2
Den 24 November 1965 kom den första Dakotan till Sverige. Färgen var British Racing Green. Dakotan var fortfarande prototyp i hemlandet Österrike. Lundbolagen fixade till den och den 17 Februari 1966 såldes den första Dakotan i Sverige. Ramnumret var 6110321, och den såldes i Borås.
|
|
|
Post by caddylasse on Nov 9, 2008 22:37:20 GMT 2
Var är den nu ?? Läste i nån puchjornal att den fanns nånstans, men hade utbytt motor, de hade nån tävling om att hitta de första 50 dakotorna.. Kommer dock inte ihåg i vilket nummer.
|
|
|
Post by johan on Nov 9, 2008 22:51:04 GMT 2
På min 66a och 67a är det som du beskriver på min 69a sitter den andra varianten ,vet inte om puch ändrade svingen 68 samtidigt som de ändrade tanken och detaljerna som skilljer framgafflarna åt
|
|
|
Post by caddylasse on Nov 10, 2008 11:05:39 GMT 2
Jag har en 67 stående ute i trädgården, skall kolla hur det ser ut på den... Det är i varjefall en snygg trädgårdsprydnad, funkar som solur också. Lasse
|
|
|
Post by caddylasse on Nov 10, 2008 21:42:14 GMT 2
Satte mig och spanade i gamla puchjornalen när jag kom hem, det var i nr 13 de efterlyste de 50 första dakotorna, och i nr 14 sa de sig ha hittat motorn till den första ägd av en Hans Svensson i Viskafors och även nr 46 ägd av en Claes Svensson i Dalsjöfors. Kollade på Hitta.se och båda namnen finns på dessa orter, vem blir först att ringa och kolla om de har mopparna kvar ?? Kollade förresten min 67a den har den gamla modellen på sving.
|
|
|
Post by puch92 on Nov 11, 2008 22:33:07 GMT 2
Hej! håller själv på att samla ihop delar till min 66a, men den släta luftburken, satt den på alla 66or? Skulle någon snäll person kunna skicka en bild på hur den ser ut?(on.nilsson@hotmail.com) eller är det en sån som ligger ute på tradden till MC50? /Olle N
|
|
|
Post by johan on Nov 12, 2008 0:00:18 GMT 2
japp de är en sån burk
|
|
|
Post by caddylasse on Nov 12, 2008 0:46:40 GMT 2
Vet att rösabäcken har en till salu, lite skadad men fullt renoveringsbar. 100 kr för nån vecka sen. Av den gamla modellen alltså. Lasse
|
|
|
Post by caddylasse on Nov 17, 2008 21:32:46 GMT 2
Sitter och studerar brochyren från 1966, Konstaterar där att gummilisten mellan täckplåtar och ram är grå, men jag antar att detta bara var för bilderna, och att den blev svart till produktionen. Ser också att kjedjeskyddet ser annorlunda ut, men såg det ut så på de svenska modellerna ? Färg på fotbryggan lyckades jag inte lista ut av bilderna, Grön eller svart ?? Det jag lärde mig var att gummigenomföringarna i ramen för vajrarna skall vara vit, koppling och bromshandtag skall vara utan knopp, och proppen som sitter i kjedjeskyddet skall vara närmare svart. Nu längtar jag ut i garaget, har inte skruvat på nåt på flera veckor, Och det tar 3 veckor innan jag får mitt nya garage. I går var jag tvungen att åka lite Alabama bara för att få lite kul, ( Den stod ytterst i garaget ). Så nu har jag lagt ytterligare en mil till de 268 den har gått hittills. Det har blivit 10 mil i år på den. Snart är det ingen lågmilare längre Såg att det ligger ute en Alabama på blocket idag, 6500 kr 600 mil, låter väl som ett bra pris, enligt vad jag såg på bild. Vem slår till ?? Jag har inte tid. Lasse
|
|
|
Post by wiruzz on Nov 18, 2008 10:46:28 GMT 2
Broschyren 1966 är inte mycket att lita på. Det mesta är fel i den. I stort sett bara färgen som stämmer. Fel kedjeskydd och fläktgaller. Ska inte vara nån list på limpan. Den har nitar i nederkant och ingen grå list i överkant. Svarta lister istället för grå vid verktygslådan. Fotbryggan ska vara grön och chokereglaget i grå plast. /m
|
|
|
Post by caddylasse on Nov 18, 2008 18:27:41 GMT 2
Många frågor blir det, men det kan ju vara fler än jag som har nytta av detta. Styren är en annan fråga, om jag fattat rätt så finns det 3 olika höjder på styret, stämmer det ? Och har nån koll på årsmodellerna ? Nu pratar jag orginalstyren alltså, inte alla dessa andra varianter som finns. Jag upptäckte hemma igår att min 67a har lägst styre, mycket likt det på din 66a, min 72a har styret som puchverkstan säljer, jag antar att det egentligen skall sitta på en 76a eller liknade och min 74a har en mellanhöjd på styret, som nog även borde sitta på min 72a. Jag tror dock att jag har ett par till i gömmorna så det går ju att byta. Du nämnde också att fläktgallret inte var rätt i broschyren, jag som just riktade upp ett av de täta och polerade. Vilket skall det vara ? Har du ingen bild på andra sidan på din moppe ? MVh Lasse
|
|
|
Post by wiruzz on Nov 18, 2008 19:29:26 GMT 2
Detta gallret ska det vara. Har ett originalreportage när den testades. Syns tydligt att detta är det rätta gallret. Hittar inte på urklippet nu, men jag har det nånstans. /m
|
|
|
Post by johan on Nov 18, 2008 21:42:37 GMT 2
wiruzz .....vet du om det skiljer mellan styret från 66 till 67,tycker att ditt liknar det som sitter på dakotan i broschyren från 66, verkar lite lägre och lite mer vinklat utåt från styrfästet än det jag har på min 66a. Har likadant som på min 66a som satt orginal 67 /Johan
|
|
|
Post by caddylasse on Nov 18, 2008 22:01:09 GMT 2
Perfekt, tror jag har 2 sådana, de är lite lättare att polera upp än de som har prickarna i innercirkeln. Är vi nördiga eller ?? Lasse
|
|
|
Post by caddylasse on Nov 18, 2008 22:09:53 GMT 2
Vad tror ni om det här styret, det var det jag tänkte använda... Lasse
|
|
|
Post by wiruzz on Nov 18, 2008 23:17:26 GMT 2
Johan! Vet inte säkert, men tror att det är samma styre 66 - 69 eller 70. Lasse! Styret på bilden är högre än det jag har på min. Kan inte svära på att det jag har är det rätta, men eftersom moppen är orörd i övrigt så tror jag att det är rätt. Om man kollar bilder så verkar det stämma också. Mitt är ca 10 cm högt om jag minns rätt. Om nördig är lika med störd så kan jag hålla med ;D Det är ju dom små detaljerna som gör hela skillnaden. Tror nog att jag är den som är mest störd här Fast på ett trevligt sätt, hehe. /m
|
|
|
Post by caddylasse on Nov 18, 2008 23:33:44 GMT 2
Tror jag tar med mig styret och kommer och hälsar på dig, moppen som är på bilden är en 67a, men motorn har jag för mig är från 70 eller nåt, kommer inte ihåg. Den är faktiskt körbar, åkte en runda på den för nån vecka sen. Funderar faktiskt på att renovera denna också, då jag inte har nån röd dakota. Vi får väl se framåt våren, Men då motorn är fel så kanske det inte blir en petrenovering... Hur nu jag skall kunna låta bli nåt sånt, Jag höll på i två år med att renovera allt framför torpeden på min Cadillac, nu har den så snyggt motorrum så resten av bilen ser lite anskrämlig ut, men börjar jag riva den så tar det väl 10 år innan den sitter ihop. Lättare med mopeder, Då går även en petrenovering på 6 månader. För mig är nörd ett positivt ord. Lasse
|
|
|
Post by johan on Nov 19, 2008 21:53:56 GMT 2
Det är väl tur att man inte är själv om att vara insnöad på puch ,eller inte........ tänk så många fler moppar man kunde haft ha ha ha hi hi hi hi hi f-låt tror de hände något där ;o) Ju fler desto roligare
|
|
|
Post by johan on Nov 21, 2008 16:13:21 GMT 2
En fråga angående stödet , ska de me vara grönt eller det var svart ? / Johan
|
|
|
Post by wiruzz on Nov 21, 2008 16:18:14 GMT 2
Mitt är grönt
/m
|
|
|
Post by caddylasse on Nov 28, 2008 10:52:37 GMT 2
Tack för hjälpen allihop. Lasse
|
|
|
Post by caddylasse on Dec 12, 2008 0:49:19 GMT 2
Den här bbilden fick mig att fundera. Detta skall enl uppgift vara en Dakota från 1966, i Sverige. List på sadeln och knepigt kedjeskydd... Jag har inget ramnummer. Nån som har en förklaring ?? Lasse
|
|
|
Post by johan on Dec 12, 2008 17:00:18 GMT 2
Var fann du den här bilden
|
|
|
Post by wiruzz on Dec 12, 2008 22:04:35 GMT 2
Hela dynan ser ju knas ut. Verkar vara ifrån en Mexico. Kedjeskyddet ser lite hemgjort ut.
/m
|
|
|
Post by caddylasse on Dec 13, 2008 1:13:39 GMT 2
Bilden hittade jag på puchverkstan.com Lasse
|
|
|
Post by johan on Dec 14, 2008 20:39:34 GMT 2
Var på sidan? tycker ja letat igenom allt men kunde inte hitta den
|